vrijdag 10 juli 2015

Ode aan... (deel 2)

... het studeren. Afgelopen maandag heb ik, samen met mijn mede-afstudeerders, de expo opgeruimd. De week ervoor heb ik mijn tafel in het eindexamenkwartier leeg geruimd.
Deze week heb ik gesport (twee keer, dat was al een tijdje niet gelukt. Ik werd er alleen ingeluisd door de fitnessinstructeur: "doe je mee met een groepsles boven, het is heel makkelijk". Ja ja, ik was gesloopt). Ik heb dinsdag en donderdag nog les gegeven, de laatste lessen voor de vakantie. En ik werk mijn lijstje in mijn agenda af: studiefinanciering regelen, adres wijzigingen, mail antwoorden, blog, werkkamer inrichten, woonkamer opruimen, was, trouwjurk afspraak, verzekeringen, bieb... Zoals je merkt, heb ik nog genoeg te doen, stil zitten zit er nog niet bij. Toch is het gek dat mijn schooljaren nu echt voorbij zijn. Ik heb nog geen plan voor september. Ik heb nu een beetje de tijd om na te denken over al die jaren. Eerst, lang, lang geleden, onderwijsassistent. Daarna een dappere keuze om nog een keer een MBO 4 opleiding te doen in een heel andere richting: allround grimeur. Daar heb ik weer heel andere dingen geleerd en totaal nieuwe ervaringen opgedaan en mensen leren kennen.
Maar de kunstacademie was een droom die uitkwam. Eerst heb ik nog de vooropleiding gedaan op zaterdag in mijn laatste jaar van grime. En daarna het echte werk: vier jaren van ontwikkelen en dingen maken.
Ik kijk terug op de dingen die ik gemaakt heb.

Jaar 1:

O, wat hebben we toch veel nagetekend of blokjes geschilderd in het eerste jaar. Het eerste jaar beslaat natuurlijk eerst de basis van alles. Zo kregen we uitleg over fotografie en bewerkingsprogramma's, maar ook over Word (joepie..., maar bleek wel noodzakelijk). Begrippen zoals compositie, lijn, kleur, figuratie, geabstraheerd of abstract zijn nu begrippen die zo uit mijn mond rollen, maar toen nog niet. 

Jaar 2:

Dit jaar als iets specifieker. De moeilijkere programma's als Illustrator en Premiere Pro werden behandeld en we kregen verschillende schilder-, teken-, en druktechnieken. Vooral de druktechnieken vond ik heel leuk. De docent, Roel, had ons het jaar ervoor alleen maar vakjes etc. laten schilderen en de lessen houtsnedes gegeven. In jaar 2 gaf hij etsen. Roel gaf per blok en per klas één 8 en dat was dan de beste, volgens hem. Hij was ook een beetje onvoorspelbaar en je moet zijn humor leren kennen, maar ik kan heel goed met hem. Ik gaf mijn boek met etsen een kanariegele kaft en dat was wel een beetje spannend: hoe reageert Roel hierop? Maar hij vond het "tenminste een echte kleur" en gaf mij de 8! 
Ik heb ook samen met twee vriendinnetjes een trailer gemaakt. De docent daarvoor was, uhm, niet zo best, maar het project was zo leuk dat we er zelf heel veel in hebben gestopt. Zie hieronder het resultaat.

Jaar 3:

We gingen steeds gerichter werken en er werd minder verwacht van de techniek, dat moest je immers nu wel kunnen, maar meer van onze persoonlijke inhoud. Zo heb ik samen met Liselotte een project voor mediacultuur gedaan waarbij wij hebben geprobeerd om een "slechte" inhoud zo te verwoorden dat er toch weer een punt in zat. Zo hebben we de PPD opgericht: Partij Promotie Dictatuur en een goed doel om kannibalisme te redden als cultuurverschijnsel. In de tweede helft van het jaar gingen we aan de slag om een website te bouwen en te leren animeren. Ja, dat was de periode waarin ik af en toe de computer door het raam wilde gooien. Desondanks is het met veel geduld gelukt met superleuke resultaten.

Zo terugkijkend heb ik heel veel leren kennen, gedaan en gemaakt. Het is een mooie basis voor de toekomst om nog meer te maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten