zaterdag 13 december 2014

De laatste USD...

... zoals ik er nu al zeven en een half jaar aan mee werk. Wat is USD? Het staat voor Uitslaapdienst. Een kerkdienst voor jongeren die pas om 12:00 begint, zodat ze dus inderdaad kunnen uitslapen. Deze diensten draaien om de belevingswereld van jongeren. We werken met een thema, die draait om een tekst uit de Bijbel. Dat thema wordt uitgewerkt met toneelspel, hedendaagse muziek en een korte, duidelijke uitleg. Jullie mogen best weten dat ik nog worstel met welke rol het geloof in mijn leven heeft, maar deze diensten zijn gewoon toegankelijk en vooral heel leuk! Elke derde zondag stond ik klaar om deel te nemen aan deze dienst.
Misschien hebben jullie ondertussen door dat ik een passie heb voor zingen. Ook bij de Uitslaapdienst speelt zingen een grote rol. Mijn taak was namelijk in de band zingen. We hebben een band die de dienst ondersteunt met opwekkingsnummers en popliedjes.
Zeven jaar geleden werd ik samen met Lieke, mijn lieve vriendinnetje, gevraagd of het ons leuk leek om dit te gaan doen. Wow, wat cool, wat ontzettend tof en wat dood- en doodeng. Natuurlijk gingen we dit doen!
We gingen samen wel twee liedjes zingen! Als ik er nu op terugkijk, waren het de makkelijkste liedjes die we hadden kunnen doen, maar op dat moment was dat al een hele opgave.










We hebben die nummers gezongen en sindsdien ben ik niet meer weg geweest. In zeven jaar gebeurd er heel veel: ik heb lang en kort haar gehad in verschillende kleuren, ik heb een studie afgerond en een nieuwe begonnen waar ik nu ook bijna klaar mee ben, ik ben van bijbaantje veranderd en ik ben drie keer verhuisd. Maar het allerbelangrijkste is dat ik op de USD mijn vriend Dennis heb leren kennen met wie ik in maart zeven jaar samen ben. Ik kreeg steeds meer taken, waaronder de teksten voor de PowerPoint en elke maand de posters maken en ophangen. Lieke ging er een tijdje tussenuit, maar kwam later ook weer terug. Ik heb muziek gemaakt met veel verschillende mensen, maar de laatste twee of drie jaar is het hetzelfde groepje gebleven.


Aan de ene kant is dat leuk, want je speelt steeds beter op elkaar in en je wordt steeds beter. Aan de andere kant houdt het op een gegeven moment ook op als er geen nieuwe mensen meer komen.
Dat is nu dus het geval. We zijn er al zolang mee bezig en er komen geen nieuwe mensen. Mensen gaven aan te willen stoppen, maar we hadden geen vervanging.
We hebben een moeilijk besluit genomen, maar wel wat naar ons idee het beste zou zijn. In plaats van dat de mensen één voor één weggingen en dat we moesten dweilen met de kraan open, hebben we besloten om te eindigen met een spectaculaire kerstdienst. Liever eindigen met een BANG dan langzaam wegzakken. 
Dus over een een week en één dag spelen we vol trots onze laatste dienst, waar we zoveel tijd en moeite in hebben gestopt: onze Kerst-Passion!


De Kerst-Passion gaat plaats vinden op 21 december om 18.30 uur in de Beatrixkerk in Ede. Leidraad voor deze dienst is het kerstverhaal. We laten het verhaal zien met toneelspel en veel muziek. Zo wordt er onder andere Say Something van A Great Big World & Christina Aguilera gezongen. En natuurlijk blijven de kerstklassiekers ook niet uit.
Een verteller leidt ons door het verhaal heen en we zien hoe Jozef en Maria bezocht worden door een Engel en hoe ze op pad moeten gaan. We ontmoeten de drie Wijzen die met behulp van hun laptop en Google op zoek gaan naar de ster. We komen langs Herodes, die moeten laten zien dat hij nog steeds het haantje is en zien hoe de herbergier aan Jozef en Maria vertelt dat ze van te voren hadden moeten reserveren.
Ondertussen vindt er ook een ster-wandeling plaats. Het licht van de ster komt steeds dichter naar ons toe. Het is het licht van de ster die ons op de kortste dag van het jaar weer komt verlichten! 
Na de dienst drinken we glühwein en warme chocolademelk als afscheid.

Een paar jaar geleden hebben we een soortgelijk iets gedaan en dat werd een groot succes. Dat jaar was ik de Engel en Lieke Maria. Dit jaar is het omgedraaid, al hebben we bijna lootjes getrokken wie welke rol zou gaan doen ;)
We hopen dat de kerk helemaal vol komt te zitten. 


En weet je wat het mooie is? Op het moment dat we hadden aangekondigd dat we zouden gaan stoppen, hebben mensen zich verzameld en willen ze verder gaan met dit concept! Misschien niet onder dezelfde naam, niet meteen in januari, maar blijkbaar willen mensen toch dat dit niet verloren gaat. Dat geeft me een goed gevoel: we hebben ergens iets goed gedaan! Of ik er weer aan mee wil werken, weet ik nog niet. Maar ik vind het fijn dat het door nieuwe mensen wordt overgenomen en dat zij deze dienst willen gaan dragen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten