zondag 1 februari 2015

Ben je soms vergeten...

... hoe verschrikkelijk ziek je wel niet bent?! Eén van mijn zinnen in het komende toneelstuk. Ja, toneel is nog één van mijn hobby's.
Nou ja, eigenlijk was het Dennis' hobby. Ik had al wel wat dingetjes gedaan: een toneelcursus in groep 8, de musicals Toffe Tommie en Eva van de kerk en dat soort dingen. Maar echt toneelspelen had ik nog niet gedaan. En toen kwam ik Mariska tegen... Het is grappig hoe dat soort dingen kunnen gaan. Mariska en ik hebben samen op turnen gezeten lang, lang geleden. Ik kwam haar tegen in de trein en ze vertelde me over haar toneel. Dennis was op zoek naar een leuke groep en ik vroeg haar om mij te mailen.
En zo kom je iemand nooit tegen en zo iemand twee keer in twee weken. Ze had een mailtje gestuurd, maar ik had niet geantwoord. Nee, geen wonder, als je mijn naam met een G speelt in plaats CH...
Ik ging met Dennis mee na de zomervakantie en ik ben niet meer weggegaan. Dit is het vierde jaar dat ik meespeel.
Het eerste jaar kregen we meteen een grote rol in Much Ado About Nothing van Shakespear. Ja, gooi de groentjes maar meteen in het diepe... Gelukkig mochten we de liefdesscènes met elkaar spelen. Dat maakt het nog iets makkelijker.
Het jaar erna was het een serieus stuk, Reiziger zonder Bagage van Anouilh. Dat ging over een man met geheugenverlies die misschien wel, misschien niet bij zijn families is beland. Blijkt alleen dat zijn misschien wel, misschien niet familie helemaal niet zo'n leuk stelletje is. Ik mocht het romantische (sletterige) dienstmeisje Juliette spelen die niet veel begrijpt van persoonlijke ruimte en nogal last had van stemmingswisselingen. Dat was ook mooie uitdaging.
Vorig jaar was het stuk de Drie Zussen van Tsjechov. Daar mocht ik het schoonzusje zijn van de hoofdrollen. Aan het begin van het stuk was Natasja onzeker en verliefd. Aan het eind was ze, heel eerlijk, statusbelust, gemeen en ongevoelig. Ze hield wel het hele stuk door een voorkeur voor roze kleding.


Dit jaar spelen we de Ingebeelde Zieke van Molière. Dit jaar weer een vrolijke komedie en wat blijkt: ik mag Toinet spelen, het bazige dienstmeisje die de boel wel even gaat regelen. Super leuk! Maar wel een hele grote rol met heel veel tekst. Ik ben al vroeg begonnen om alles in mijn hoofd te krijgen, maar dat moet ik nog even hard voor werken. En de première is al over anderhalve maand. Yaiks!
Het stuk gaat over Argan, die er van overtuigd is dat hij van alles mankeert. Of dat werkelijk het geval is of dat hij het zich alleen maar inbeeld blijft de vraag. Door al zijn zelfbeklag krijgt hij veel aandacht, maar het liefst wil hij een dokter waar hij dag en nacht een beroep op kan doen. Daarom wil hij dat zijn dochter Angélique trouwt met de puberale Thomas, de zoon van de neef van zijn huisarts, die bijna is afgestudeerd als dokter. Angélique is echter tot over haar oren verliefd geraakt op Cléante, die zij tijdens een toneelvoorstelling heeft ontmoet. En Cléante is ook smoorverliefd op haar.  
Tot overmaat van ramp probeert Argan’s tweede vrouw Béline, Argan over te halen Angélique en haar zusje Louison naar een klooster te sturen. Daarnaast probeert ze met behulp van haar minnaar – een sluwe notaris – de rijke Argan zijn geld af te troggelen. Maar gelukkig is er Toinet, de huishoudster, die flink opgewassen is tegen Argan, en Argan’s broer Béralde, die al die medische aandacht maar nonsens vinden. Toinet verzet zich hevig tegen het voorgenomen huwelijk van Angélique en bedenkt een list om Argan van het huwelijk af te laten zien. Bovendien opent ze Argan de ogen: wie wil er alleen maar van je profiteren en wie geeft er werkelijk om je? 
Het is een dolle boel, met veel geschreeuw, rond rennen, stiekeme bezoekjes en geroddel. Niemand is heilig.


En natuurlijk zou ik mezelf niet zijn, als ik niet wat meer doe dan alleen toneelspelen. Ik heb me dit jaar op de poster, flyers, visitekaartjes, programmaboekjes en filmpjes gestort. En ik vind het nog leuk ook!

Nu ga ik even mijn eigen theaterstuk onbeschaamd promoten. Lijkt je het leuk om bij dit stuk te komen kijken? Kijk dan even op website of de Facebook van de Spelgroep. Op de flyer hieronder zie je waar, wanneer, hoe en hoe laat. Bekijk ook filmpjes op ons Youtube kanaal. Daar staat o.a. onze kerstgroet (het is nooit te laat om gelukkig nieuwjaar te worden gewenst ;) en een trailer van dit stuk. In de toekomst volgen nog meer filmpjes. Reserveren is vanaf 14 februari 2015.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten